söndag 8 december 2013

Bokrecension: Energibarn - våra älskade skitungar.

Denna bok blev helgens läsning. En trevlig och lättläst bok som handlar om barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Författaren heter Anna Hallén, vars blogg ni hittar här.
Anledningen till att jag valde att läsa denna bok är därför att jag vill lära mig mer om kostens påverkan på NPF-barn. Ett, ganska stort, avsnitt i boken berör nämligen just detta.
I början av boken presenterar Anna sig själv och beskriver sin barndom som just ett av dessa energibarn. Detta ger mig som läsare en förståelse för att "hon vet vad hon skriver om". För mig betyder nämligen egna erfarenheter precis lika tungt som vetenskaplig fakta. 
En kombination är ju dock det bästa, vilket jag kan se som en brist i boken. Jag hade gärna sett fler referenser till avsnittet om kosten.

Som en "handbok" fungerar denna boken utmärkt, jag rekommenderar människor som inte har så mycket kunskap i ämnet NPF att läsa denna, och i synnerhet avsnittet om kosten.
Detta är en helt personlig åsikt och tro, men JAG är ju övertygad om att SÅ många barn, både de med diagnoser och de utan, skulle må så mycket bättre både psykiskt och fysiskt om de inte stoppade i sig/ blir istoppade så mycket SKIT som bara leder till bergodalbaneblodsocker och störda hormoner!

Som sagt, avsnittet om kosten var det som jag kände att jag fick ut mest av, förmodligen därför att jag redan har mycket faktakunskap och egna erfarenheter, genom jobbet, om NPF, som de andra avsnitten i boken berörde. Men, jag vill veta mer! Kommer därför nu leta vidare efter fler böcker som tar upp just kosten i kombination med NPF.

En sista kommentar (som jag vet är mycket kontroversiell. Men, hela jag är ganska kontroversiell, så varför inte); plocka bort gluten, socker och tillsatser ur barnens kost så kommer det garanterat ske positiva förändringar. Oavsett om din unge har en diagnos eller ej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar