lördag 30 november 2013

Glögg

På söndag är det första advent. Vad passar då bättre än lite glögg på fredagskvällen!
Jag vill varken ha tillsatser kemikalier eller överdrivet mycket socker i min glögg. Jag hade därför inget annan val än att göra min egen.
Det var barnsligt enkelt att få till den!
Jag började med att koka upp ett paket med outspädd (ekologisk) tranbärsdricka tillsammans med en kanelstång och ungefär fem stycken nejlikor.
Jag antar att det går bra att använda en annan smak på drickan, om så önskas.
När det hade fått koka ihop ett slag så hällde jag i en flaska rödvin. Jag använde Adobe, ett prisvärt vin jag hittade på systembolaget.
Var noga med att det inte ska koka efter att vinet är ihällt!
Resultatet blev supersmarrigt, långt över förväntan.
Jag trodde att det skulle vara svårt att få till glöggsmaken, men det var verkligen inget problem.
Ha det fett! /Kajsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar