lördag 30 november 2013

Bokrecension: The Primal Blueprint

Okej, så en grej vi tänkte ägna bloggen är bokrecensioner. Kanske mest böcker som är relaterade till vår livsstil på något sätt.
I början på året satt jag och kikade på YouTube och hittade någon random video från en paleokonferens. Just denna video visade en frågestund där Mark Sisson och Robb Wolf satt i panelen (tror det var dom i alla fall). Givetvis gjorde de reklam för sina böcker, vilket jag nappade på (Robb Wolfs bok "The Paleo Solution" kommer i en annan recension).

En lite kul grej med boken, eller hela Mark Sissons varumärke förresten, är karaktären Grok. Det är en fiktiv person som lever under äldre stenåldern. Man får i boken vid flera tillfällen följa Grok och hans familj i det dagliga livet, ofta i kontrast till den nutida familjen Korg. Mark använder Grok som ett effektivt medel  för att få argumenten för en paleo-livsstil att verka trovärdiga.

Boken är upplagd efter vad Sisson kallar "The Ten Primal Blueprint Laws". Lagarna är:
  1. Ät växter och djur
  2. Undvik giftiga saker
  3. Rör dig ofta och långsamt (tänk "nomad")
  4. Lyft tunga saker
  5. Sprinta någon gång ibland
  6. Få tillräckligt med sömn
  7. Lek
  8. Få tillräckligt med solljus
  9. Undvik dumma misstag
  10. Använd hjärnan
Boken avslutas med en slags snabbreferens som kommer väl till pass när man är nybörjare.

Överlag tycker jag det är en bra nybörjarbok. Sisson skriver lite skojigt och han använder inte alltför svåra ord. Det enda jag har lite svårt med (och det är inget ovanligt i paleokretsar) är han romantiserar stenålderslivet lite. Man får ofta känslan av att livet var perfekt på stenåldern, och det köper jag inte för en sekund. Om du känner för att riva av en bok på engelska så är den ändå läsvärd. Det var den första boken om paleo jag läste, och den fick mig att bli nyfiken på mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar